PDA

Bekijk Volledige Versie : Anti Roest - Binnen & Buiten

Maxweasel
19-07-05, 22:25
Ben dus weer stillekes aan een stapke verder aan het geraken met de zwarte Patrol aka project LGM.

De kas staat nu zo goed als bloot en is zo goed als klaar om van de chassis te gaan voor de eerste laswerken. Nu zou ik nadien zowel binnenkant als buitenkant (onderzijde) een antiroest behandeling willen geven.
Wat raden jullie aan hiervoor? Dus wat binnenin en wat langs onder? Eventueel ook met wat ik de assen en chassis weer kan behandelen tegen roest, liefst nog overschilderbaar ook ofwel met een kleurke mogelijk.
Rekening houdende met het feit dat die Patrol enkel voor challenges en terrein zal gebruikt worden en dat dus zeker en vast geen old-timer behandeling moet zijn ofzo... Ik weet ook wel dat herculiner deftig spul is, maar ook dat dat handenvol geld kost en nog nie zo simpel aan te brengen is ook nie. Bestaat er dus een goedkoop doch degelijk (ik zeg niet even goed) alternatief???

Ik had gedacht aan (thx to mean & dark) zo hamerslag verf, maar ik weet niet of dat ook anti-roest behandeling geeft en begint die niet snel af te springen wegens te hard???

Thx!!!

Albrecht
19-07-05, 22:41
Den onderkant: Dinitrol (kost nie veel en is goe).
Den binnenkant zou ik gaan voor Hammerit (hier heb ik wel geen ervaring mee om het te gebruiken aan den binnenkant).
Ik weet in ieder geval dat Hammerit goed hecht (ik gebruik dat voor radiatoren te spuiten).
Heb ooit in mijnen Taft Dinitrol langs den binnenkant gebruik maar dit is af te raden (Dinitrol blijft wak).

Darkangel
20-07-05, 01:57
Het is wel gene hamerslag waar de onze mee gedaan zijn he ;).
Wij hebben anti-steenslag gebruikt. En bij mij is der nog nergens een stuk afgesprongen. (alleen toen Axel mijn gat eraf getrokken heeft wel een beetje :D) Ik vind het ook een voordeel dat het zeer makkelijk bij te werken is in geval van stukken , krassen of iets dergelijks. Kleine stukjes spuit je gewoon met een spuuitbus , grote stukken met een pistool (waar je een grote bus opschroeft). Maar anti-steenslag is wel geen antiroest behandeling natuurlijk.
En zoals Axel zei , gebruik zeker geen rutex/dinitrol/bitumen-spul voor de binnenkant want dat hard niet uit.
Hammerite is ook wel een goed alternatief en dit is dacht ik ook een roestbehandeling (is speciaal om rechtstreeks op roest te zetten).

Lucifer
20-07-05, 03:52
Heb al enkele verven gebruikt geen enkele hecht tegoei. Nu heb ik mijn side-bars ingesmeerd met hammerite, ben is benieuwd of dat er goed tegenkan als ik da afspuit met de hogedruk.

sj413
20-07-05, 06:23
zet er eerst rooie maeny op en dan steenslag (er bestaat steenslag die overschilderbaar is met andere verf is niet wak en komt er niet af als je geintereseert bent zal naam van product opzoeken ken het niet vanbuiten

mopar
20-07-05, 08:15
Als ja van op het naakte metaal kan beginnen dan moet de eerste laag steeds een epoxylak zijn (= een soort grondverf verkrijgbaar in verschillende matte kleuren afhankelijk van de fabrikant), zet zich echt vast op het metaal en is de perfecte anti-roestlaag, ik heb 10 jaar geleden eens metalen stukken gezandstraald en deze onmiddelijk met epoxylak gespoten, deze liggen nog steeds buiten in weer en wind, is nog altijd geen roest op te zien.
Het is geen echt goedkope grondverf, en er zijn wel enkele punten waar moet op gelet worden; het moet minstens 15° zijn om te spuiten; je moet je pistool onmiddelijk afkuisen want het goedje zet zich zéér snel vast op metaal, het heeft een zeer korte droogtijd omdat het een twee-componentenlak is.
Hopelijk ben je met deze uitleg iets, het product is gewoon goed.;)

Maxweasel
20-07-05, 08:40
quote:Originally posted by sj413

zet er eerst rooie maeny op en dan steenslag (er bestaat steenslag die overschilderbaar is met andere verf is niet wak en komt er niet af als je geintereseert bent zal naam van product opzoeken ken het niet vanbuiten

Wat is rooie maeny?
En ja, het zou leuk zijn moest je eens opzoeken welke steenslag dat is dat je kan overschilderen.

Maxweasel
20-07-05, 08:41
quote:Originally posted by mopar

Als ja van op het naakte metaal kan beginnen dan moet de eerste laag steeds een epoxylak zijn (= een soort grondverf verkrijgbaar in verschillende matte kleuren afhankelijk van de fabrikant), zet zich echt vast op het metaal en is de perfecte anti-roestlaag, ik heb 10 jaar geleden eens metalen stukken gezandstraald en deze onmiddelijk met epoxylak gespoten, deze liggen nog steeds buiten in weer en wind, is nog altijd geen roest op te zien.
Het is geen echt goedkope grondverf, en er zijn wel enkele punten waar moet op gelet worden; het moet minstens 15° zijn om te spuiten; je moet je pistool onmiddelijk afkuisen want het goedje zet zich zéér snel vast op metaal, het heeft een zeer korte droogtijd omdat het een twee-componentenlak is.
Hopelijk ben je met deze uitleg iets, het product is gewoon goed.;)

Mja, ik begin niet vanop het blote metaal :(

Kga wel redelijk wat schuren, maar niet heel heel fel, zeker de carroserie niet, chassis misschien wel zandstralen.

Fonzie
20-07-05, 10:17
quote:Originally posted by Maxweasel
[
Wat is rooie maeny

.

wij zeggen daar mening tegen ;)

landcruiser
20-07-05, 10:40
menie zeker? da rood spul, vroeger zat daar lood in, maar voor de gezondheid is da verboden. zet er anders ne stevige industrieverf voor daken op, das veruit het beste denk ik, das dik, das sterk, da droogt goed. voor de chassis tenminste, voor u carroserie zou ik het bij menie houden.

Bene
20-07-05, 17:11
Ben vandaag begonnen aan een coating in de auto. De ganse binnenkant wordt hiermee gedaan. Bestaat in verschillende kleuren (zwart, grijs, geel, groen, blauw,...) en wordt oa gebruikt in de scheepsbouw, brandweerwagens voor duikers, industrie,..... Het bestaat in 2 versies: een effen en een anti-slip. In de laatste zitten rubberdeeltjes in de coating die voor de anti-slip zorgen. Het is zeer makkelijk aan te brengen en als je een kit koopt van 4 liter zit er alles bij: het produkt,schuurmatje, 2 verfrolletjes, verfborstel en handschoenen. Hoe te werk gaan: eerst alles goed reinigen, dan mat zetten met schuurmatje of schuurpapier, dan ontvetten (hebben wij met trichlooretyleen gedaan - gasmasker op en goed verluchten!) en dan eerste laag. De borstel dient om de kanten en gaatjes mee te vullen en produkt aan te brengen waar je met de rol nie kan komen. De eerste laag nie te dik. Na 2 tot 4 uur een tweede laag en die mag redelijk dik staan. Dan minimum 12 uur laten uitharden. Produkt is op zijn sterkste na ongeveer 4 dagen drogen. Voordeel: je kunt uw 4x4 uitwassen, het is zuurbestendig, anti-slip, UV-bestendig,.... Ik heb ongeveer 160 euro betaald voor de ganse set. De eerte laag in de Def 110 (van voor tot achter) ongeveer 1 liter nodig gehad. Nu de rest gebruiken voor de tweede laag (goe dik dus). Is zeker zo goed als Herculiner. Produkt noemt Pro-tech en wordt verdeeld door Nadem in Deinze. ;)

Bene
20-07-05, 17:12
O, nog vergeten te vermelden: is ook warmtewerend, hittebestendig en geluidsdempend. Dus ideaal voor rond motortunnels en zo.

Maxweasel
20-07-05, 17:17
Hmmz, dat klinkt zeer goed Bene!

Dan zou ik de gewone versie kunnen nemen voor chassis, assen en onderkant wagen en de antislip voor binnenzijde. Laat zeker eens bevindingen weten als het er een weekje inzit ofzo.

Nils
20-07-05, 18:01
mijn winchbumper zit onder een aantal lagen hammerite (4) en bij het lassen had zelfs de schuur schijf moeite met alles er proper af te krijgen. :D

Bene
20-07-05, 21:22
No prob MaxWaesel. Ik laat u nog wel iet weten. BTW: dis is veel beter dan Hammerite, heb daar minder goede ervaringen mee. Hebben vorig jaar de achterste bumper gedaan met Hammerite (volgens de instructies) en na enkele weken kwam de roest er weer door. Zelfs na meerdere lagen. Denk dak binnenkort nog een literke van die protech ga kopen (zonder anti-slip) om mijn achterbumper te doen.

Tis wel vuiligheid om aan te brengen: goei handschoenen en beschermende kledij zijn een must, want je krijght het heeeeel moeilijk van je vel. ;)

sixshooter
20-07-05, 21:50
quote:Originally posted by Bene

Tis wel vuiligheid om aan te brengen: goei handschoenen en beschermende kledij zijn een must, want je krijght het heeeeel moeilijk van je vel. ;)

Een liefhebbende vriendin die dat voor u doet is nog beter

witte
20-07-05, 23:18
Hamerite is GEEN antiroest behandeling. Het is verf die ge rechtstreeks op roest kunt aanbrengen maar doet NIETS aan de roest zelf. Ge moet eens goed lezen wat er op die potten of bussen staat.

Darkangel
21-07-05, 02:28
@SJ413 & Max : elke anti-steenslag is overspuitbaar , daar dient die per slot van rekening voor. Wordt gebruikt voor bumpers en drempels en worden daarna zo goed als altijd gelakt. Niet iederen gebruikt da om zijne crossbak te spuiten he ;)

Ik moet zeggen dat da spul van Bene ook zeer interessant klinkt. Da ga ik ook zeker onthouden. Misschien een link of site ?

my patrol
21-07-05, 22:05
ik heb de hele binnenkant van mijn patrol gedaan met anti-roest, met compressor gedaan, als iemand beweert dat da niet uithard weet ik het niet, ik heb daar nog geen last van gehad. het enige is da ge moet zien da ge op geen rubbers spuit want da blijft afgeven maar voor de rest heb ik geen probleem mee gehad.

Maxweasel
21-07-05, 22:09
En over welke anti-roest gaat dat nu weer net? Dat was rutex zeker?

Bene
22-07-05, 20:21
@ Darkangel: google eens op "Nadem" ;)

@ Sixshooter: wie denk je dat er mijn handen gekuist heeft [8D]

Isa
22-07-05, 21:31
quote:Originally posted by Bene
@ Sixshooter: wie denk je dat er mijn handen gekuist heeft [8D]

Eerst mag ik den def met dat chloor-dinges ontvetten, dan mag ik die coating aanbrengen en daarna moet ik nog eens zijn handen kuisen omdat meneer effe bezig geweest is met die protech zonder handschoenen. [B)]
Zorg maar dat ge een sponsje tegen eelt hebt want dat is het enige waar we dat dus mee van de handen kregen.

six II
22-07-05, 21:34
quote:Originally posted by Isa

Eerst mag ik den def met dat chloor-dinges ontvetten, dan mag ik die coating aanbrengen en daarna moet ik nog eens zijn handen kuisen omdat meneer effe bezig geweest is met die protech zonder handschoenen. [B)]
Zorg maar dat ge een sponsje tegen eelt hebt want dat is het enige waar we dat dus mee van de handen kregen.

't is ne schone, die vent van u. Ge hebt er toch goed op geschuurd zeker, laat hem maar eens wat afzien.;)

Isa
24-07-05, 18:15
Six, och ik laat hem maar doen, ik mag toch lekker met den Def rijden.

Error in my_thread_global_end(): 1 threads didn't exit