PDA

Bekijk Volledige Versie : sterkere motor in LJ 70

RobertV
20-10-05, 21:43
Kan er gemakkelijk een sterkere motor in een LJ70 gebouwd worden? Een 3,0l of 4,2l bijvoorbeeld. regels zijn niet belangrijk want deze komt niet op de weg.
Welke motor komt het best in aanmerking?

Robert

sixshooter
20-10-05, 21:50
Is mogelijk, maar waarom laat je de motor van je LJ70 niet eens door Big Toy onder handen nemen.
Geeft blijkbaar ook een heel goed resultaat.

landcruiser
20-10-05, 22:01
ja, beter de 2.4 onder handen laten nemen, de 2.4 heeft het grote voordeel dat hij nie zoveel weegt. de 4.2, blijft daar zeker vanaf, veel te zwaar, en ne tamme motor ook nog. het woordje 'pit' staat nie in diene zijn woordenboek zunne.

tomke
20-10-05, 23:05
volgens mij is ne 3.0 turbo die door Bigtoy centraal word gelegd en deftig onder handen genomen word misschien de beste oplossing. maar bel eens met die mens en kun je samen onderhandelen naar wat jou en zijn mogelijkheden zijn.

landcruiser
21-10-05, 00:23
tomke, daar heb je gelijk in, maar zo een 3.0 is verre van goedkoop, gereviseerd blokje kost een kleine 3600 euro, zonder dat ie derin zit, en dan moet den big toy der nog aan beginnen.

Throttle Happy
21-10-05, 01:31
zeg eerst eens over welk budget je beschikt !
ik denk dat dit de belangrijkste factor is...:o)
Moet het en diesel zijn...V8-tje ook goed...
Moter alleen...Met een sterkere diesel-benzine moter zijn je 8duim assen snel te licht...
Welke bandenmaat wil je rijden... 35" groot genoeg...
Wil je Pk's of koppel...

tjennen
21-10-05, 02:44
Ik ben toch content van mijne 4.2. Ik vind die even goed trekken als mijne 4Runner;)
Ooit komt er natuurlijk wel nen turbo enzo erop maar ik vind hem goed rijden, het zal er ook veel aan liggen wat je ervan verlangd he;)

Big toy
21-10-05, 08:27
;),voor meer info geef je maar een belletje

bj71
21-10-05, 09:56
ne kameraad van mij heeft ne 3.0 kzj in ne 2.4 liggen

bj71
21-10-05, 09:57
ik vindt de 4.2 ook nie zo speciaal want ik heb er ene met ne competitieturbo op langs mijne 13bt gezet en die kan toch nie volgen

Big toy
21-10-05, 10:50
bj71,hoe bedoel je,heb jij een comp-turbo op die 13b-t of die 4.2d?

bj71
21-10-05, 21:45
nee die 4.2 heeft competitieturbo opstaan
ik heb enkel de pomp openstaan en de turbodruk wa bij gezet
onder alle 2 staan 35" banden

Big toy
22-10-05, 08:24
dan klopt er toch aan die 4.2 iets niet,ik heb bij die LDT-70 van de GITRAX de volledige moter tuning gedaan(4.2d(1hz) met comp-turbo en water-cooler en de dieselpomp van eigen keuken) en moet zeggen dat als je daar gas mee geeft de wagen bijna wordt afgeschoten,hij is inmiddels verkocht (en op vraag van de nieuwe klant terug gezet omdat hij het vermogen te fors vond)
ik ga zeker niet beweren dat de 13B-t een lamme moter is,want daar valt zeker mee te werken,hij is zeker zo leuk als de 12H-t(kijk maar naar den big toy),allebij kun je een enorm koppel verkrijgen als je aan deze motoren werkt.
ik heb zelf in opbouw de kzj73(eigelijk de ljII)verbouwd met een opgevoerde 1HD-T 4.2tdi(+/-275pk) met automatische bak en zal binnen enkele weken de weg verkennen !

bj71
22-10-05, 08:47
volgens marc eyckens gaat die 4.2 goed
ma mijne 13bt gaat soms vanvoor ne centimeter van de grond als ik naar 2de schakel
die trekt echt goed

bertje
23-10-05, 21:10
RobertV,heb ook een lj70 gehad en daar een intercooler en een diezelpomp aanpassing laten aan doen door BIG TOY,man gaf dat een verschil en ik reed daar altijd met 35ders onder rond ,op het terrein was dat echt zallig viel nooit meer dood,voor de rest niets aangepast en nooit echt zware stukken mee gereden

RobertV
25-10-05, 23:09
Allereerst moet ik effe erbij zeggen dat ik h'm zelf niet heb maar een vriend van mij.
Ondertussen overweegt hij sper. Maar dan spreek je nog meer vermogen aan. Er zitten nu 35er Simex banden op en ongeveer een 150 kilo extra gewicht. Externe rolkooi,lier,lieraccu, etc. Dus de 2,4 TD moet behoorlijk werken.

Wat zijn die aanpassingen waar jullie het over hebben, zijn dit aafstellingen of wordt er iets toegevoegd?

Robert

landcruiser
26-10-05, 08:41
er wordt een intercooler toegevoegd, en dan nog een paar aanpassingen aan de dieselpomp.
wat betreft die simexen --> very bad choice voor op een lj-ke, die assen kunnen da nie hebbe, zeker als ge nog es meer vermogen uit da bakske gaat halen, op ne keer gaat ie daar staan met gebroken differentielen. of hij moet met fluwelen voetje rijden, maar gezien hij nu vind dat hij vermogen te kort komt, vrees ik daar ook voor.

een sper vraagt trouwens niet meer vermogen. een sper zou er zelfs voor moeten zorgen dat je minder vermogen nodig hebt, omdat je alles meer op je gemak zou moeten doen.

kleine koen
26-10-05, 11:42
hehe, binnenkort kan ik ook is testen tegen BJ71....
zou moeten vooruitgaanmet throtlle zijn blokske derin
heb goesting om den turbo bog wa open te vijzen maar zal der inden beginne "standaard" mee rondbollen

zou na de herfstakantie een fei moeten zijn

bj71
26-10-05, 11:52
ja die gaat normaal ook goed die 3b met opgebouwde turbo die gij gekocht hebt

EvilErnie
26-10-05, 12:41
Die dingen gaan inderdaad wel goed [:p], alleen heeft Kleine Koen zijn blokske er nog een deftig intercoolerke tussenstaan.

kleine koen
26-10-05, 12:56
en een open uitlateke[:p]
kowabunga:D

donderdag (morgen dus) komt er hier iemand zien naar mijn 3B blok om dat eventueel te kopen en zo kan hij die nog horen draaien en is bekijken terwijl hij der nog inzit, assem der duust € voor geeft maggem dademme:)

dan rij ik da spel naar de garage van mijn broer die een weekske me congé is en ik foefel dien anderen blok der in
zoals gewoonlijk, alleen
dan weet ik tenminste hoe datta spel just ineen zit:D

en dan, als ales goe gaat, wa aan den turbo vijzen, de injectiepomp staat al ver genoeg ope zo[^]

Big toy
27-10-05, 13:18
@landcruiser,sper's geen vermogen vragen? als ik de mijne in full sper trok had de moter het toch een stuk moeilijker dan gewoon in 4x4 omdat je een stuk meer traktie kunt overbrengen,je kunt in 'sper' wel rustiger rijden maar het vraagt wel meer vermogen

landcruiser
27-10-05, 14:10
das vreemd, waar zit die extra vraag van vermogen dan??? mechanisch gezien is er geen verschil in rendement. zit dat dan in de wrijving van de banden, omdat het verschil in draaisnelheid nu niet meer opgevangen wordt?

Big toy
27-10-05, 14:30
je hebt toch meer traktie,dus op de wielen die nu niet meer doorspinnen moeten nu de wagen voortbewegen dus meer vermogen nodig,vraag het maar eens die een 4x4 hebben met een full-sper hebben

kleine koen
27-10-05, 14:46
met onze G in den tijd was dat ook zo
wel een dilemma om een gladde steile berg op te geraken
meestal één sper trekken was dan meestal de gulden middenweg
en power had die genoeg, was nen 300GE...

landcruiser
27-10-05, 14:48
@ big toy, je beweegt nog steeds hetzelfde voertuig aan dezelfde snelheid over dezelfde ondergrond vooruit, dus er is van het voertuig uit niet meer vermogen nodig om de beweging te verkrijgen (pure mechanica). maar het is wel mogelijk dat nu wrijving moet overwonnen worden die vroeger niet overwonnen moest worden (een wiel dat vroeger wel sneller kon draaien over bijvoorbeeld een bult, en nu niet meer, dat geeft extra wrijving, en daarvoor is wel extra vermogen nodig). punt is, is dat niet het moment dat je de sperren terug moet afzetten?
is eigenlijk hetzelfde als je een niet-permanente 4x4 op verharde ondergrond wilt laten draaien, dan heeft de motor ineens ook meer vermogen nodig, heb je zelfs geen full-sper voor nodig om dat te merken.

Big toy
27-10-05, 16:18
zolang het in beweging is niet maar vanaf wanneer je wagen blijft staan gebruik je de sper(lieft eerder)dan wel

landcruiser
27-10-05, 17:05
dat klopt, maar het is ook zo dat als je niet meer beweegt, dat het vermogen dat overgebracht kan worden door de wielen niet hoog genoeg is, dus uw motor hoeft ook niet meer vermogen te leveren dan nodig is om het wiel te laten doorslippen. als je vervolgens je sper opzet, heb je meerdere wielen die vermogen aan de grond kunnen zetten, en dus ook genoeg vermogen om wel weer vooruit te komen, maar dit is dus inderdaad meer vermogen als op het moment dat je zou blijven stilstaan.
(rare uitleg misschien, maar het klopt wel). en nu moet die kerel dus nog iets doen aan het vermogen van zijn motor, want ne 35er simex op ne lj70, das inderdaad wa veel gevraagd, hoewel ik vrees dat het niet alleen wa veel is voor de motor, maar ook voor de rest.

Big toy
27-10-05, 18:24
heb er lopen met 2.4td(met big toy kuur)en crippy's 35ers en zonder veel problemen hun terein rijden en op de weg zeer vlot rijden(pittiger dan een standaard 3.0td of 4.2 met 35'ers)

landcruiser
27-10-05, 19:29
tja, diene big toy kuur is ook nie min eh ;)

komt nog es bij: de lj is iets lichter dan de kzj, en de verhouding in de assen licht een stuk korter bij de lj dan bij de kzj (4.56 of 4.88 in de lj dacht ik, standaard 4.2 in de kzj). als die ne kuur heeft gehad, zal em inderdaad nie slecht presteren.

wat met de sterkte van de diff? ne crippy is wel veel minder agressief dan ne simex eh.

Big toy
28-10-05, 10:03
de kzj1:4.3/4.5 de lj1:4.88 de hzj 1:4.10 ,nog geen diff's stuk gehad maar het is hoe je er mee rijd he

sixshooter
28-10-05, 11:07
quote:Originally posted by Big toy

nog geen diff's stuk gehad maar het is hoe je er mee rijd he

:D:D:D

landcruiser
28-10-05, 11:29
@ six, gij moet zwijgen, want van u laatste 3 jeeps heeft er geen enkele langer dan een maand gereden zonder stukken zover ik weet, of ge had ze nog rapper terug weggedaan,da kan ook.

sixshooter
28-10-05, 12:28
quote:Originally posted by landcruiser

@ six, gij moet zwijgen,

Waarom zou ik wel, gij zwijgt ook nie.

toykeke
30-10-05, 16:42
weet er iemand de motorcode van een kzj 3.0 td van 1995

RobertV
30-10-05, 21:12
Als ik het zo hoor dan zal het gevolg inderdaad wel zijn dat er assen breken. Is het dan mogelijk om direct gesperde assen van een zwaardere toy te plaatsen?

Robert

landcruiser
30-10-05, 21:20
@toykeke, wat bedoel je met de motorcode. das ne KZ-motor, als je dat bedoelt.

@ robertV, het probleem zijn niet de steekassen of de differentieelkooi, het probleem is dat de tandwielen van een lj niet dik genoeg zijn, de tand is niet breed genoeg, die breken af bij schokbelasting (komt normaal nie voor, enkel als je een foutje maakt, maar ik heb da foutje al een paar keer gemaakt, en ik ben lang niet de enige). je kan dit oplossen door een grote differentieel van een BJ in een LJ-as te laten lassen (paar mensen in belgie kunnen dit), of, ook ooit gedaan door iemand die ik ken, de as van een bj nemen, de patten voor montage van de plaatveren derav, en patten voor montage van veren en langsdraagarmen van een lj derop te plaatsen, nadeel, uw spoor wordt ik dacht iets smaller. (als da laatste nie just is, krijg ik wel over mijn oren van Big Toy, en als er andere oplossingen zijn, krijg ik ook wel over mijn oren [:p])

Big toy
30-10-05, 21:38
quote:Originally posted by toykeke

weet er iemand de motorcode van een kzj 3.0 td van 1995

de KZJ7# 1KZ-T
de KZJ9# 1KZ-TE (tot 2000)
de KDJ9# 1KD-FTV (vanaf 2000)

landcruiser
30-10-05, 22:44
niet over mijn oren ivm met die assen?? allez, chance :D

Big toy
31-10-05, 11:50
@landcruiser,kan nog altijd he :D,naar mij weten blijft de spoorbreedte het zelfde bij de LJ7-BJ4 buiten de assen van de HZJ-7 die zijn breder

landcruiser
31-10-05, 19:29
hmmm, mark zei me indertijd iets van spoorbreedte dat paar centimeter zou veranderen. niet dus :D ik heb wel een KZJ, daarmee misschien??

toykeke
23-11-05, 12:08
@ big toy
thx voor de info

RobertV
23-11-05, 22:55
Afgelopen weekend is ie gedoopt in andenne. Geen vuiltje aan de lucht, de toy was gewoon oppermachtig met z'n simex banden. Helaas wel beiden dynamo's naar de kl**t*n door de uitdagende vijver op het eind.
En trouwens hij staat nu recht na de veren te hebben omgedraaid.

Robert

Error in my_thread_global_end(): 1 threads didn't exit