PDA

Bekijk Volledige Versie : dikte van stroomkabel

de witten
12-01-06, 19:00
ja ik heb een winch gekocht en ga die nu eerst op mijn autotrailer monteren maar mijn vraagje is hoe dik moet de stroomkabel zijn die ik naar vooraan de range trek?deze zou ongeveer 6 meter zijn
het betreft een gew 10000 deze trekt maximaal 300 amperes volgens de papieren is een 3.6 pk motor.

alvast bedankt.

landcruiser
12-01-06, 19:32
pak voor diene afstand en da vermogen liefst maar ne 50mm², of liever nog meer, anders gaat u verlies veel te groot zijn.

Peter H
12-01-06, 20:26
Minimum 50 carré, 70 is beter.

wodan
12-01-06, 21:09
2000 is nog beter :-) ...

PS: Goed letten op isolatie van de draad...

*

de witten
12-01-06, 21:29
ha ok wat voor winkel kan ik het best gaan horen voor zo'n dikte van kabel?

landcruiser
12-01-06, 22:08
ne winkel met lasmachines :D

stiletto
12-01-06, 22:25
het zou mss interessant zijn om een batterij te plaatsen naast de winch en deze op te laten laden door de range...kan je doen door een 10 carré kabel te gebruiken wat een stuk handiger is m.b.t. het plaatsen om nog te zwijgen over het verschil in kostprijs.
Hierdoor heb je maar een korte stroomkabel nodig naar je winch toe en daarmee wordt het verlies geminimaliseerd en kwa kostprijs is dit te verwaarlozen. Een bijkomend voordeel is dat je ook een goede massa verbinding kan maken met de winch...veel problemen met winchen hebben een slechte massa aan de basis liggen van hun miserie en dit is dikwijls een teer punt bij aanhangers allerhande.

Om de boel echt af te maken zet er dan gelijk een druppellader bij zodat je de batterij kan opladen wanneer je de remork niet gebruikt en dus steeds op een volle batterij kan rekenen.

Om de batterij van de Range te beschermen tijdens het winchen kan je een diodeblok plaatsen waardoor je enkel de batterij op de remork belast en dus nooit beide batterijen ( remork en wagen) tegelijk leeg trekt.

landcruiser
12-01-06, 23:21
stiletto, fout fout fout.
als je dit doet, stel je beide batterijen worden opgeladen, vervolgens begin je te winchen, denk je dan echt dat de winch uiteindelijk geen stroom gaat trekken door da draadje van 10 mm²?? ga er maar van uit dat dit wel gaat gebeuren, en ga er maar van uit dat dit vlot de 100 ampere zal overschrijden. en dan gaat je kabeltje in de vlammen op. van het moment dat je begint te winchen, zal die achterste batterij in spanning zakken, en komt de voorste batterij bijspringen, gevolg, lekker hoge stroom door het kabeltje van 10 mm²

stiletto
12-01-06, 23:39
LC hierin kan ik je toch geen gelijk geven...om dit probleem te vermijden moet je juist dat diodeblok plaatsen zodat de batterij van de wagen die van de remork juist niet kan bijladen...enkel de alternator is dan in staat om beide batterijen tegelijk op te laden

dergelijke technieken worden vaak gebruikt op vrachtwagens waarbij een elektrische laadklep of iets dergelijk bediend moet worden zonder dat de hoofdbatterijen van de vrachtwagen zelf leeggetrokken mogen worden

wodan
12-01-06, 23:45
LC was (weer eens) te snel met zijn mening... Hij bedoelt het goed
maar is soms, net als ik zelf vaak, wat te snel met een conclusie :-).
Maar een stevig diodeblok kost ook geld... en zorgt voor een extra
spanningsval, dus uwe accu geraakt niet echt propvol...

*

stiletto
12-01-06, 23:58
@wodan: de spanningsval bij een siliciumdiode bedraagt 0,6 Volt. Bij de meeste diodeblokken die gebruikt worden voor deze toepassing is de spanningsval echter maar 0,2 à 0,3 volt omdat hier meestal germaniumdiodes gebruikt worden vanwege de betere warmteweerstand.

Deze spanningsval is dus verwaarloosbaar omdat de laadspanning van een alternator geen 12 maar 14,4 volt bedraagt.

75
13-01-06, 11:06
Ik weet niet waar ik het van heb, maar ik gebruik altijd dit tabelletje:

een aderig twee aderig drie en vier aderig
.
kabel max max max max max max
diam stroom plong stroom plong stroom plong
.
1.5 12 10 10 10 8 6
2.5 17 16 15 16 12 10
4 23 20 20 20 16 16
6 30 25 25 25 21 20
10 41 36 35 36 28 25
16 54 50 45 36 38 36
25 71 63 59 50 50 50
35 86 80 71 63 61 63
50 106 100 88 80 74 63
70 132 125 110 100 92 80

Zoals ge ziet staat 300ampere daar niet tussen... ik zou dus minimum 70mm pakken...

jeeper2
13-01-06, 13:42
Uw tabel klopt voor laagspanning, maar eigenlijk moet je vanwege de lange afstand al wat dikker gaan om spanningsval te vermijden. Het is echt wel aangewezen om een batterij dichtbij te plaatsen.
Uw winch zal wel draaien, maar zal snel verhitten en zeker niet op volle kracht kunnen werken.

Die grote kabeldiameters kan je meestal bij een industrieel elektricien (zoals ik) bekomen, veelal zelfs (bijna)gratis. 6 meter is in de sector gewoon afval.

75
13-01-06, 14:16
quote:Originally posted by jeeper2
Die grote kabeldiameters kan je meestal bij een industrieel elektricien (zoals ik) bekomen, veelal zelfs (bijna)gratis. 6 meter is in de sector gewoon afval.

Dan wil ik wel efkes de taak van vuilbak op mij nemen ;) Ik ga juist beginnen met den elektriek in mijnen bak.

stevens willy
14-01-06, 10:18
Diodeblok = als juiste benaming een voorrang schakellaar.

Heb hier noch ene te koop, spieksplinter nieuw niet uit de doos geweest, heb dat besteld ooit voor een frik.

Heb het hier te koop aangeboden , maar de persoon is het ook nooit komen ophalen.

Peter H
15-01-06, 03:26
@Stevens Willy: Wat heb je juist liggen? merk, type, hoeveel Ampère? Prijs?

landcruiser
15-01-06, 10:23
@75, die tabel die gij daar laat zien, is geldig voor draden die zich in buizen bevinden, of voor draden in kabels en dergelijke, voor langdurige belastingen in huizen, niet echt een referentie voor gebruik in een wagen met betrekking tot een winch. jullie zouden eens een winchmotorke moeten open doen, en eens kijken wat voor een draadjes daarin zitten, die windingen bestaan uit draad van ongeveer 4mm², waarvan er telkens ongeveer een stuk of 4 geactiveerd zijn, dus in totaal een 16mm². nu wil dit natuurlijk niet zeggen dat een kabeltje van 20mm² of zo naar de winch genoeg is, maar zoiets als 50-70mm² is wel voldoende.

Adacfi
15-01-06, 10:42
quote:Originally posted by stevens willy

Heb hier noch ene te koop, spieksplinter nieuw niet uit de doos geweest, heb dat besteld ooit voor een frik.

Heb het hier te koop aangeboden , maar de persoon is het ook nooit komen ophalen.

Gene zever verkopen, hé manneke[}:)]

Ik wil em nog steeds, maar ik kreeg met jou niks afgesproken[}:)]
Niet op voorhand betalen, prijs x3 als niet afgehaald binnen de 14-dagen, je wil em nie opsturen...[B)][B)]
Ik werk ook hoor, en heb een gezin; en ik geraakt zomaar niet van vandaag op morgen in tutterewuttere, of waar je ook woont.;)[8)]

BTW, Fonzie, die winchkabel die je me hebt aangeboden <s>2 maand </s> 3 maand geleden:D, kan je die mee naar de nieuwjaarsreceptie brengen?...Txs

stevens willy
15-01-06, 12:47
Wat krijgen we nu.

Ik stuur niets op, daar om ben ik al te dikwijls in de maling genomen.

De gene die hem wil hebben, hier afhalen.

En afspreken dat kan aller tijden tussen 9 uur en 23 uur op 011/48.60.62

Stevens Willy
Nieuwesteenweg 136
B3870 HEERS Veulen
011/48.60.62

Peter H

Merk: PHOENIX-GOLD
Type: MBG95
Amper: 95 A

Prijs: 40 € een weggever heb hem in de tijd terug hem 117 € + port 12 € = 139 €
Kijk op deze URL
http://www.e-marine-inc.com/products/alternators/isolators.html

Hier nog twee
http://www.geocities.com/harald_nancy/isolator.htm
http://www.hehrpowersystems.com/isolators.htm
http://www.e-marine-inc.com/products/alternators/alternator%20images/iso1alt2bat4.jpg

Fonzie
15-01-06, 12:52
quote:Originally posted by Adacfi

quote:Originally posted by stevens willy

Gene zever verkopen, hé manneke[}:)]

Ik wil em nog steeds, maar ik kreeg met jou niks afgesproken[}:)]
Niet op voorhand betalen, prijs x3 als niet afgehaald binnen de 14-dagen, je wil em nie opsturen...[B)][B)]
Ik werk ook hoor, en heb een gezin; en ik geraakt zomaar niet van vandaag op morgen in tutterewuttere, of waar je ook woont.;)[8)]

BTW, Fonzie, die winchkabel die je me hebt aangeboden <s>2 maand </s> 3 maand geleden:D, kan je die mee naar de nieuwjaarsreceptie brengen...Txs

YEP komt in orde

pluisje
16-01-06, 23:11
De bedoeling is dat dit ervoor zorgt dat de 2 batterijen opgeladen worden en dat de winchbatterij de andere niet kan leegtrekken tijdens het winchen?
Dan ben ik geinteresseerd.

stevens willy
17-01-06, 01:34
http://www.e-marine-inc.com/products/alternators/alternator%20images/iso1alt2bat4.jpg
Dit heb je goed begrepen, De batterij van je auto heeft steeds voorrang, wanneer de deze verzadig is dan pas wordt de tweede batterij terug op pijl gebracht.