PDA

Bekijk Volledige Versie : lichte vracht?

veerle81
28-03-08, 23:56
hey,
Ben nieuw hier, ben momenteel op zoek naar een landrover freelander jeep.
Nee, niet voor de show, ookal moet ik toegeven, het oog wilt ook wat.
Ik woon in het bos, helemaal achterin mijn vw golf kan het niet meer aan.
Vroeg mij af hoe het nu juist zit met de wetgeving lichte vracht.
2 zitplaatsen zijn voldoende voor mij, maar wil wel zekerheid dat lichte vracht niet afgeschaft wordt of althans toch niet voorlopig.

groetjes Veerle

landcruiser
29-03-08, 10:37
meiske, we leven in belgie, zekerheden zijn er niet op dit gebied.

enige zekerheid dat we kunnen geven, is dat op de 2-liter diesels de taks niet snel hoger zal worden dan 450 euro of zo. toch ook een mooie zekerheid?

hekke
29-03-08, 20:10
al aan pickup gedacht deze zijn blijvend lichte vracht

bakker
29-03-08, 20:22
ik heb je een private message gestuurd met een link naar een ander forum maar zal hier de foto's ook maar zetten. de koffer was wel heel vuil toen.

de vereisten voor een freelander waren dacht ik : 50 % van je wielbasis moet de diepte van de koffer zijn voor LV afgescheiden door zo een plaatje of een bak in de koffer maken die vast hangt zodat je het niet vlug kan verwijderen en de zetels erin zetten. In mijn auto is dit gedaan met revetten , de punten voor de zetel te bevestigen moeten verwijderd worden alsook de gordels.

http://www.postimage.org/image.php?v=aVQ6UBJ

http://www.postimage.org/image.php?v=aVQ6UBJhttp://http://www.postimage.org/image.php?v=aVQ6UBJ

http://www.postimage.org/image.php?v=aVQ6UBJ

Force
29-03-08, 21:38
al aan pickup gedacht deze zijn blijvend lichte vracht

Aangezien de verkoop van de pick-ups enorm gestegen is net omwille van het fiscaal voordeel, lijkt het mij dat hier vroeg of laat ook wel een einde aan zal komen. Ik hoop uiteraard dat het nog een hele tijd mag duren:D3:.

hekke
31-03-08, 21:37
@ force een pu heeft toch altijd 50% vd wielbasis als laadruimte

landcruiser
31-03-08, 21:41
hekke, wie zegt dat gewoon de hele lichte vracht nog gaat blijven bestaan tenzij dat ie echt eigendom is van een bedrijf en gebruikt wordt om effectief vracht te vervoeren? kijk naar nederland.
en een pick-up heeft helemaal niet altijd 50% van de wielbasis als laadruimte. pick-up is tot nu toe lichte vracht omdat de laadruimte volledig gescheiden is van de cabine. maar dan ook echt volledig.

axel
31-03-08, 21:44
idd LC als ze LV voor particulieren afschaffen staat ge daar mooi met uwe PU .

landcruiser
31-03-08, 21:45
en ikke mooi met mijne 3-liter diesel.

bertje101AB326E
01-04-08, 12:37
dan zullen er veel eenmans zaken bij gaan komen denk ik :D

Nils
01-04-08, 12:42
en ikke schoon me mijne 1600...

BWAAAHAHAHAHAHAHAA

ghe ghe :p

post mag weg ;)

hekke
01-04-08, 21:06
hekke, wie zegt dat gewoon de hele lichte vracht nog gaat blijven bestaan tenzij dat ie echt eigendom is van een bedrijf en gebruikt wordt om effectief vracht te vervoeren? kijk naar nederland.
en een pick-up heeft helemaal niet altijd 50% van de wielbasis als laadruimte. pick-up is tot nu toe lichte vracht omdat de laadruimte volledig gescheiden is van de cabine. maar dan ook echt volledig.

daar heb je gelijk in khad er niet aangedacht

landcruiser
01-04-08, 22:21
en die eenmansbedrijven zijn ook geen oplossing. ge moet inkomsten hebben als bedrijf. geen inkomsten, valt ge rap door de mand als nep-bedrijf.

W10
01-04-08, 22:55
Behalve als er een hardtop op staat, dan dient hij ook te voldoen aan die 50% van de wielbasis.

En er is een verschil tussen BTW en Fiscaliteit ook nog...

dommel
01-04-08, 23:55
Behalve als er een hardtop op staat, dan dient hij ook te voldoen aan die 50% van de wielbasis.

Da' s "kwatch" volgens de keuring ... 'k heb het nog gevraagd bij de eerste keuring van mijne Navara met alpha top (en da's 2 weken geleden) ... pickup is pickup, eenders wat erop staat ...

Force
02-04-08, 08:54

En er is een verschil tussen BTW en Fiscaliteit ook nog...

Dat van die hardtop klopt volgens mij ook niet.:hein:

Het fiscale voordeel van lichte vracht is dat je geen BIV en een lage verkeersbelasting moet betalen. Bij lichte vracht kan je ook als particulier het beroepsgedeelte 100% aftrekken in je jaarlijkse personenbelasting.

veerle81
20-06-08, 00:58
Hey,
Hier ben ik terug, ondertussen heb ik een landrover freelander aangeschaft.
Niets dan plezier, enkel het open dak hapert soms.
Iedereen bedankt voor de reacties.
groetjes Veerle

axel
20-06-08, 08:03
alé, veel plezier ermee :good:

freekje
20-06-08, 12:50
Hey,
groetjes Veerle

proficiat met uw freelander, dat je dak hapert verschiet ik nie van.
Hoop voor u dat het daarbij blijft want een vriendin van me heeft hem uiteindelijk zere verkocht.

DavyC
20-06-08, 21:14
Dat van die hardtop klopt volgens mij ook niet.:hein:

Het fiscale voordeel van lichte vracht is dat je geen BIV en een lage verkeersbelasting moet betalen. Bij lichte vracht kan je ook als particulier het beroepsgedeelte 100% aftrekken in je jaarlijkse personenbelasting.

dat van de hardtop klopt wel degelijk. indien er geen hardtop op staat (of een plat deksel) dan wordt de koffer niet opgemeten bij de keuring, maar indien er wel een hardtop op staat meten ze de koffer en als je dan geen 50% hebt zal je het volgende jaar meer verkeersbelasingen moeten betalen.

http://www.febiac.be/public/content.aspx?FID=486

efinitie en taxatie van lichte vrachtvoertuigen

Door de evolutie van technische reglementeringen genieten bepaalde voertuigen momenteel op een ‘abnormale’manier van een voordelige taxatie ‘lichte vracht’. Wij benadrukken meteen dat deze voordelige taxatie geenszins frauduleus is maar louter het gevolg van een legitieme keuze voor de minst belaste formule.

Om aan deze situatie echter een einde te stellen, voorziet de FOD Financiën een aanpassing van de fiscale reglementering. Deze moet de bepalingen preciseren waaraan voertuigen moeten beantwoorden om fiscaal als ‘lichte vrachtauto’ beschouwd te worden en dus te kunnen genieten van de taxatie lichte vracht: aftrekbaarheid BTW, verkeersbelasting bedrijfsvoertuigen, geen Belasting op Inverkeersstelling … Dit alles onafhankelijk van de definitie die de FOD Mobiliteit en Vervoer aan het voertuig heeft toegekend.

Basisidee is om terug te keren naar de definitie dat de lengte van de laadruimte minimaal 50 % van de wielbasis moet bedragen om een voertuig te kunnen erkennen als licht vrachtvoertuig. Dat is de definitie die de BTW-administratie steeds heeft gehanteerd. Heel de fiscale regelgeving (BIV, rijtaks, BTW, …) zou met dit principe worden gealigneerd. De ‘bestelwagens’die niet aan deze nieuwe voorwaarden voldoen, zouden in de toekomst onderworpen worden aan:

* de rijtaks zoals die berekend wordt voor personenwagens;
* de BIV, indien er een herinschrijving van het voertuig komt (bijv. bij doorverkoop).

De DIV zou medewerking verlenen aan de praktische uitvoering van deze nieuwe maatregelen. Met deze nieuwe regels zou de genretoekenning die een voertuig bij een homologatieprocedure in het buitenland kan hebben gekregen, geen invloed meer hebben op de fiscale behandeling van het voertuig hier in België omdat er een eigen set van regels komt voor al de te voorziene gevallen.

Technische voorwaarden om fiscaal als vrachtvoertuig te worden beschouwd:

Lichte vrachtauto enkele cabine:

* zitruimte 2+1 plaatsen;
* lengte van de laadruimte bedraagt minimaal 50% van de wielbasis;
* zijdelingse wanden van de laadruimte mogen uit een beglazing bestaan;
* afwezigheid van verankeringpunten voor zetels en veiligheidsgordels in de laadruimte.

Lichte vrachtauto dubbele cabine:

* zitruimte tot 6 + 1 plaatsen;
* lengte van de laadruimte bedraagt minimaal 50% van de wielbasis;
* zijdelingse wanden van de laadruimte mogen uit een beglazing bestaan;
* afwezigheid van verankeringpunten voor zetels en veiligheidsgordels in de laadruimte.

Pick-up:

* cabine (enkel of dubbel) onafhankelijk van de laadruimte;
* Lengte van de laadruimte:
- vrij indien deze open is of enkel bedekt met een zeil of een deksel;
- minimaal 50% van de wielbasis indien bedekt met een ‘hardtop’(idem voor lichte vrachtauto’s met enkele of dubbele cabine).

Voertuigen die fiscaal niet beschouwd worden als vrachtvoertuigen:

Alle andere voertuigen die, conform de Europese en Belgische technische bepalingen gehomologeerd zouden zijn volgens de technische bepalingen van de categorie ‘N’ (CT) maar die niet aan de hierboven beschreven bepalingen voldoen. Momenteel lopen er nog onderhandelingen over de pick-ups met hardtop. FEBIAC vraagt dat deze toch als ‘vrachtvoertuig’ zouden worden erkend, ook indien zij de 50%-regel niet vervullen. Dit gezien het strikt utilitaire karakter van dit type voertuigen.

Tot slot een enigszins positief nieuws: op het ogenblik dat wij deze tekst schrijven, wordt de invoegetreding van deze nieuwe regelgeving ten vroegste op 1 mei 2005 verwacht. Dit laat toe de meeste voertuigen die reeds werden besteld volgens de oude fiscale regels in te schrijven. Vanaf het fiscale jaar 2006 echter vallen ook zij – net als alle andere betrokken voertuigen die reeds in het verkeer zijn - onder het nieuwe fiscale regime.

Force
20-06-08, 22:32
ssssssht:D3:

Force
20-06-08, 23:12
De fiscus denkt daar nochtans anders over:

Welk type van lichte vrachtwagen kan nog een gunstig fiscaal stelsel genieten?
De volgende 4 categorieën van auto’s vallen nog onder het gunstig fiscaal stelsel en worden dus als lichte vrachtwagens beschouwd:
...
2. Pick-ups met dubbele cabine. Kenmerken:
✓ een volledig van de laadruimte afgesloten dubbele cabine die, naast die van de bestuurder, ten hoogste zes plaatsen bevat
✓ een open laadbak, eventueel afgesloten met een dekzeil, een plat en horizontaal deksel of een opbouw ter bescherming van de lading.
...

Bron: http://koba.minfin.fgov.be/commande/pdf/Broch_WegwijsFiscAuto_2008.pdf

Escape
23-06-08, 11:52
Hey,
groetjes Veerle

Proficiat!
Welke is het geworden?

Veel plezier ermee. :good: