Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: Wetten en plichten particuliere verkoop 2°-handswagen

Offroad Newbie
    Ingeschreven
    21-11-03
    Leeftijd
    47

Standaard Wetten en plichten particuliere verkoop 2°-handswagen

Graag jullie advies.
    Is de particulier bij wie je een wagen koopt aansprakelijk (verantwoordelijk) indien je een 2°handswagen bij hem koopt (ook als particulier), die na een paar honderd kilometer plots de geest geeft. De verkoper beweert dat de wagen verkocht werd 'in de staat zoals deze zich bevindt en met medeweten van de koper', en bovendien door de verkoper aan een testrit werd onderworpen. Hij zegt dat hij dus geen verantwoordelijkheid heeft indien de koper na het ondertekenen van het contract, de wagen betaalt, meeneemt in het verkeer, en na een paar honderd kilometer in panne komt te staan. De koper is zeer mistevreden en wil alle kosten verhalen op de verkoper, en wil uiteraard al zijn geld terughebben en de wagen met kapotte motor terugbrengen. (het gaat over de koop van een wagen in Frankrijk, dus een geval van import-export). Alle nodige documenten werden met de wagen gegeven.
    Dank voor een antwoord.
    Luc

4x4'er Beerke's Avatar
    Ingeschreven
    27-09-04
    Leeftijd
    35

Standaard Re: Wetten en plichten particuliere verkoop 2°-handswagen

Wanneer bewezen kan worden dat het een verborgen gebrek was, waarvan de verkoper op de hoogte was, kan je er heel mischien iets aan doen.
    Maar dan moet je er al wat kosten insteken. ( advocaat, experts, ...)
    Evengoed kan het een mankement zijn waar de verkoper niet van op de hoogte was.

Hoe het zit in frankrijk weet ik niet.

4x4 kenner witte's Avatar
    Ingeschreven
    12-10-03
    Leeftijd
    50

Ik weet niet over welk bedrag het gaat, maar eer ge van iemand in het buitenland (op een wettelijke manier) geld kan eisen en KRIJGEN, is doorgaans het sop de kolen niet waard. Hiermee wil ik zeggen dat er ten eerste veel geld van uwentwege zal in kruipen en ten tweede veel tijd (gemeten in jaren).

HAHAHAHAAA

Post Knop Gevonden yabba's Avatar
    Ingeschreven
    17-01-09

Daar ga je heel weinig aan kunnen doen, verkoop tussen particulieren is "in de staat waarin hij zich bevindt". Dat is het risico als je niet bij een erkende verkoper koopt. Daar heb je minstens 1 jaar garantie, ongeacht wat er op de verkoopsovereenkomst staat. Goedkoop is niet altijd bestekoop... .
    Of er moet natuurlijk een echte vorm van bedrog zijn, maar dan ben je inderdaad vertrokken voor een lange en dure rit. Je moet niet enkel kunnen bewijzen dat er inderdaad een verborgen gebrek is, maar ook dat de verkoper op de hoogte was en dit verzwegen heeft. Bijna onmogelijk... .
    Maar wat is er precies aan dan?

Die Hard Addict
    Ingeschreven
    15-03-04
    Leeftijd
    36

wa voor ne auto is da? mogelijk gaat ge der goedkoper vanaf zijn door gewoon ne andere motor derin te smijten of zo.
    in principe is de verkoper verantwoordelijk voor verborgen gebreken. Zover ik weet zelfs zonder dat ie er zelf van moet weten.
    heb alleszins ooit zelf zo een gevalleke voorgehad, koeler van de automaat dat lek was. Verkoper wist dit niet zei ie, maar heeft hem wel laten vervangen. (eerste dag was em al lek)

4x4 liefhebber guido's Avatar
    Ingeschreven
    15-01-09

Ik heb zo ooit een gevalleke gehad met een patrol gr die ik gekocht heb van een Belgisch zwartverkoper.

De motor had geweldig veel onderdruk , als je de oliepijlstok er uit nam kwam de olie er uit gelopen.
    en dat op 190000km volgens de teller.
    Ik heb dit pas gezien toen mijn turbo veel olie lekte, ik dacht eerst turbo kapot maar de turbo zoog de olie aan via het carterontluchting.

Ik had daar de verkoper op aangesproken en die wou er niks aan doen aangezien ik de auto gekocht had in de staat hij zich bevind.

Ik ben er dan mee verder gegaan naar't gerecht en na een paar maanden en veel brieven via de advocaat hadden ze er een andere motor ingelegd die nog slechter was.
    Dus was het nog niet in orde en na een jaar hebben ze het opgegeven en zijn ze de patrol terug komen halen en hebben ze mij de aankoopsom volledig terug betaald.
    Het heeft mij wel een jaar geduurd , de patrol heb aan de kant moeten laten staan maar ze zijn hem terug komen halen en het heeft mij niks gekost .
    Alles is vergoed door mij rechtsbijstandsverzekering.

Natuurlijk had de verkoper niet veel te zeggen want de patrol had nooit op de verkoper ze'n naam ingeschreven gestaan en was hij iemand die dopte en auto's in't zwart verkocht.Ik had hem ook kunnen aangeven maar dan zat ik nog met een patrol met slechte motor.
    Op het gerecht maakte hij natuurlijk zen eigen verhaaltje.

mvg Guy

4x4 kenner witte's Avatar
    Ingeschreven
    12-10-03
    Leeftijd
    50

Die verhalen zijn allemaal goed en wel. Maar voor elk geval dat je hier brengt waar je je geld hebt terug gekregen zijn er tien waarin dat niet het geval is. Zelfs als je bij een garage een occasie wagen koopt van 15 jaar oud voor 1500€ kan je toch moeilijk verwachten van die verkoper dat hij een jaar garantie geeft. Ik weet niet wat de starter van dit topic voor heeft maar hij heeft nog het bijkomende probleem dat het een aankoop van een "niet nieuw" produkt is en dan ook nog eens in het buitenland. Ik wens hem veel succes en ben eigenlijk benieuwd hoe zoiets afloopt.

HAHAHAHAAA

4x4 liefhebber guido's Avatar
    Ingeschreven
    15-01-09

[QUOTE=witte;584863]Die verhalen zijn allemaal goed en wel. Maar voor elk geval dat je hier brengt waar je je geld hebt terug gekregen zijn er tien waarin dat niet het geval is. Zelfs als je bij een garage een occasie wagen koopt van 15 jaar oud voor 1500€ kan je toch moeilijk verwachten van die verkoper dat hij een jaar garantie geeft. Ik weet niet wat de starter van dit topic voor heeft maar hij heeft nog het bijkomende probleem dat het een aankoop van een "niet nieuw" produkt is en dan ook nog eens in het buitenland. Ik wens hem veel succes en ben eigenlijk benieuwd hoe zoiets afloopt.

Elke handelaar moet garantie geven volgens de wet als hij een auto verkoopt maar dit gebeurd natuurlijk niet altijd bij een oude auto en die word dan meestal ook verkocht zonder garantie en in't zwart (volgens de handelaar in opdracht van de klant)zodat die niet in zijn boekhouding terrecht komt en geen garantie hoeft te geven.

Het is daarom ik ook met mijn patrol terug gagaan ben omdat het een handelaar was (zwarthandelaar, had geen btw nr.) en ik heb mijn geld terug gehad en alles is betaald door mijn rechtsbijstandsverzekering.

Maar ik denk wel dat de toppicstarter hier weinig aan gaat kunnen doen omdat de auto van't buiteland komt .

Die Hard Addict kleine koen's Avatar
    Ingeschreven
    12-02-04
    Leeftijd
    48

net bericht gehad van Zorro

ik heb dus zwaar beledigende taal gebruikt
    ik ben een leugenaar

het is maar dat ge weet wat ne slechte mens ik ben

enfin
    zoals aan Zorro gemeld, case closed, back on topic please
    Laatst gewijzigd door kleine koen; 10-05-10 om 01:46.

Forum Moderator Lieven's Avatar
    Ingeschreven
    15-01-03
    Leeftijd
    46

Idd,back on topic.
    Laatst gewijzigd door Lieven; 10-05-10 om 09:16.

In case you notice.There is a new Star on Heaven,Her name is Lotte*.

http://www.bloggen.be/hetlottedagboek/

We are on the move..... ;-))

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Gelijkaardige Onderwerpen

1. wetten oldtimers
    Door de laans in forum Wetten en reglementen
    Reacties: 5
    Laatste Bericht: 11-10-10, 09:22
  2. Keuring verkoop????
    Door Q-ball in forum Wetten en reglementen
    Reacties: 4
    Laatste Bericht: 01-02-09, 10:47
  3. keuring verkoop
    Door phil89 in forum Wetten en reglementen
    Reacties: 5